Uusi Jorma Ollilan rahasto tukee nuorten tutkijoiden kansainvälistymistä

Nokia Säätiöön on perustettu Jorma Ollilan rahasto tukemaan tieto- ja tietoliikennetekniikan huippututkimusta Suomessa. Rahaston tavoitteena on parantaa Suomessa tehtävän tutkimuksen kansainvälistymistä ja vastavalmistuneiden tohtoreiden urakehitystä. Rahaston avulla tuetaan tutkijoiden työskentelyä 1-3 vuoden ajan ulkomaisessa yliopistossa.

"Tietotekniikka ja tietoliikennetekniikka vaikuttavat voimakkaasti yhteiskunnan kehitykseen. Rahaston avulla on tarkoitus tukea tekniikkaa, joka palvelee yhteiskuntaa. Tavoitteena on luoda yhteyksiä kansainvälisen tutkijaverkoston kanssa ja synnyttää uusia avauksia. Oman urani aikana olen havainnut, että ponnistaessamme vahvalta suomalaiselta pohjalta varhaiset kansainväliset kontaktit inspiroivat läpimurtoihin", sanoo Jorma Ollila, Shellin ja Outokummun hallituksen puheenjohtaja ja Nokian entinen pääjohtaja.

Nokia Säätiö hallinnoi Jorma Ollilan rahastoa. Vuonna 1995 perustetun Nokia Säätiön tarkoituksena on tieto- ja teletekniikan tieteellisen kehittämisen tukeminen sekä alan opetustoiminnan edistäminen Suomessa. Säätiö myöntää apurahoja ja tunnustuspalkintoja alan kehitykseen.

"Nokian aikanaan perustaman Nokia Säätiön tavoitteena on tukea suomalaista teknologiatutkimusta, löytää alan huippuosaajia ja tukea heidän kasvuaan" , sanoo Nokia Säätiön hallituksen puheenjohtaja Timo Ali-Vehmas. "Olemme iloisia siitä, että voimme uuden rahaston myötä vahvistaa ja laajentaa toimintaamme. Perinteisesti olemme jakaneet pääosan apurahoista väitöskirjavaiheessa oleville jatko-opiskelijoille. Uusi rahasto kohdistaa apurahat vastavalmistuneille tutkijoille, joiden apurahatarve on erityisen suuri".

Rahaston pääoma on 7 miljoonaa euroa. Jorma Ollila on lahjoittanut rahastoon itse kaksi miljoonaa euroa. Uuden apurahan ensimmäinen hakukierros käynnistyy elokuussa 2014.

Lisätietoa Nokia Säätiöstä osoitteessa: http://www.nokiafoundation.com/

Nokia sijoittaa teknologioihin, jotka mahdollistavat maailman, jossa miljardit laitteet ovat yhteydessä toisiinsa verkon välityksellä. Nokialla on kolme liiketoimintaa: verkkoinfrastruktuurin ohjelmistoihin, laitteisiin ja palveluihin keskittyvä Networks, sijaintitietoon keskittyvä HERE ja teknologiakehitykseen -ja lisensointiin keskittyvä Technologies. Kaikki Nokian liiketoiminnat ovat omien toimialueidensa johtavia toimijoita. http://www.company.nokia.com

Helsinki · Noon GMT +2 / CEST

Helsinki · Noon GMT +3 / EEST