Fortum ja Nokia isännöivät yhteisen hackathonin ennen Slushia

Espoo - Fortum ja Nokia isännöivät 6.-7. marraskuuta yhteisen hackathon-tapahtuman, jonne yritykset kutsuvat startupeja ja kehittäjätiimejä luomaan uusia palvelukonsepteja yhdessä omien asiantuntijoidensa kanssa.

Kahden vuorokauden aikana 40 osallistujaa suunnittelee ja ohjelmoi toimivia tuotepilotteja, jotka hyödyntävät teollisen internetin mahdollisuuksia. Tapahtuman teema on #maketechhuman, joka on myös Nokian 150-vuotisjuhlavuoden pääteema. Tavoitteena on kehittää palveluita, jotka auttavat ihmisiä tekemällä teknologiasta inhimillisempää ja helpommin lähestyttävää.

"Tällainen hackathon on mielenkiintoinen ja nopeatempoinen väylä konkretisoida Nokian visiota ohjelmoitavasta maailmasta - Programmable World", uskoo Nokian innovaatiojohtaja Pertti Lukander.

Fortum ja Nokia ovat valmiita kehittämään tapahtumassa syntyviä palveluideoita eteenpäin kaupallistettaviksi tuotteiksi yhdessä osallistujien kanssa myös tapahtuman jälkeen. Tämän takia yritykset antavat osallistujille pääsyn dataan, johon ei automaattisesti ole pääsyä.

"Haluamme löytää uusia, asiakkaitamme paremmin palvelevia ratkaisuja kaikille markkinoille. Yhdistämällä innovatiivisten toimijoiden ja Fortumin vahvuudet luomme uutta ja opimme toisiltamme," sanoo Fortumin teknologiajohtaja Heli Antila.

Tapahtuma järjestetään suomalaisen teollisuuden juurilla, läntisellä Uudellamaalla Mustiossa, jonne perustettiin Suomen ensimmäinen ruukki jo 1500-luvulla. Tapahtumaan osallistuu myös joukko suomalaisia teollisen internetin startupeja, jotka tarjoavat tuotteitaan osallistujien käyttöön.

"Tavoitteenamme on saada isot ja pienet toimijat tekemään tiiviimmin yhteistyötä. Kyky tehdä yhteistyötä ja nopeita kokeiluja on vahvan osaamisen lisäksi yksi suomalaisten tärkeimmistä kilpailueduista," toteaa tapahtuman järjestäjävän Industryhackin perustaja Petri Vilén.

Tapahtuma on osa Slush Hacksia. Ennen Slush-kasvuyritystapahtumaa järjestetään joukko hackathon-tapahtumia, joissa kehitetään uusia konsepteja ja tuoteideoita. Kaikkiaan Slush Hacksiin osallistuu yhteensä lähes 1000 osallistujaa ympäri maailmaa. Jokaisen tapahtuman voittaja pääsee mukaan esittelemään tekemänsä tuotteen Slushiin ja kokonaiskilpailun voittaja saa 20 000 euron pääpalkinnon.

Myös Tekes, Työ- ja elinkeinoministeriö, Liikenne- ja viestintäministeriö, Finpro ja VTT ovat mukana Industryhack-tapahtumassa. Yhdessä ne haluavat mahdollistaa yritysten nopeat kokeilut, innovoinnin uudet muodot ja suomalaisten yritysten kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistamisen. Haku tapahtumaan on auki osoitteessa www.industryhack.com perjantaihin 23. lokakuuta asti.

Lisätietoja:
Fortum: Aki Koskinen, 050 453 6599 aki.koskinen@fortum.com
Nokia: Janne Parantainen, 050 4836 658 janne.parantainen@nokia.com
Industryhack: Petri Vilén, 040 706 9094 tai petri@industryhack.com

Nokia keskittyy teknologian inhimillisiin mahdollisuuksiin ja auttaa menestymään maailmassa, jossa ihmisten lisäksi esineet ja laitteet ovat yhteydessä toisiinsa verkon välityksellä. Kolme liiketoimintaamme ovat kaikki omien alojensa johtavia toimijoita: verkkoinfrastruktuurin ohjelmistoja ja palveluita tarjoava Nokia Networks, kartta- ja sijaintipalveluihin keskittyvä HERE sekä teknologiakehitykseen ja lisensointiin keskittyvä Nokia Technologies. www.nokia.com

Fortum
Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Fortumin ydinosaamista on CO2-päästötön ja tehokas sähkön ja lämmön tuotanto. Yhtiö tarjoaa myös energia-alan tuotteita ja asiantuntijapalveluja yksityis- ja teollisuusasiakkaille sekä energiantuottajille. Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2014 yhtiön liikevaihto (ilman myytyä sähköverkkoliiketoimintaa) oli 4,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,1 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 8 000 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi

Industryhack
Industryhack on suomalainen avoimen innovaation alustaa rakentava startup, joka tuo suuryritykset yhteen innovatiivisten startupien kanssa. Sen asiakkaita ovat mm. Konecranes, Fiskars, Lassila & Tikanoja sekä Fastems. Yrityksen perustajiin kuuluvat Slushin ohjelmavastaava Petri Vilén, sarjayrittäjä Pekka Sivonen, Jussi-palkittu elokuvaaja Mikael Hautala ja startup-valmentaja Ville Riikkala.

Helsinki · Morning GMT +2 / CEST

Helsinki · Noon GMT +3 / EEST